Utkast: Jag trodde ...

Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra när tjejen intill mig sa att hon inte ville följa med killen i rutigt. Hon protesterade.  Jag satt , bokstavligt , vid kassan inne på Statoil-macken som ligger typ 300 meter från min bostad när jag hörde det. Killen pratade högt om att han satte 2,0 på högskoleprovet och att han gillar att jaga. Hon ifrågasatte jagandet. Det gjorde inte han. Han bor i Stockholm och gillar att skjuta djur. Typ Älg. Om det finns. Annars andra kreaturer. Allt utom hund och katt - för det är husdjur. Han jagar alltså  "bara för sakens skull" och inte för " behövandets" - som många andra. Jag nämnde detta. Han tittade på mig som om jag vore tappad bakom flötet och undrade om jag någonsin känt känslan av att sikta mot ett djur och trycka av. Jag svarade inte. Han hån-log mot sin polare och tittade tillbaka på mig. Jag mötte inte hans blick. Efter det var vi inte "statoil-kompisar" längre. Jag pratade lite med tjejen, som inte ville hänga med honom, och förstod att vett inte bara handlar om vett,  utan också om en mänsklig etikett - vart du än bor.
Det var min fredag.

Lev


// Uken

Kommentarer
Postat av: Knatti

Vilken jädra idiot!

2009-04-26 @ 15:09:17
URL: http://intblyg.blogg.se/
Postat av: Lisa

gosch!

2009-04-27 @ 14:07:46
URL: http://dagismamman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0